onsdag 5 december 2012

Red Seal Ale - Systembolagsöl

Från och med i dag kommer jag börja en ny recensionsvåg av öl här på bloggen. Tanken är att recensera samtliga öl som finns att tillgå i Systembolagets ordinarie sortiment. Det kommer bli några stycken med andra ord och faktum är att de jag ser fram emot mest är öl som Fagerhult, Sofiero, Crocodile Lager och andra kioskvältare då det var så oerhört längesedan som jag provade dem.

Det kommer inte vara någon direkt ordning utan ena dagen är det en ale och andra dagen en lager. Hur många som kommer recenseras per vecka kommer också variera men samtliga ska täckas i alla fall.

Först ut är en klassiker vad gäller amerikansk pale ale/red ale.

Copyright: North Coast Brewing Company

Art. Nr: 1503
Land: USA
Stil: Red ale/pale ale
Volym/Pris: 355 ml/19,90 kronor
Volymprocent: 5,6 %

Red Seal Ale, North Coast Brewing Company
Red Seal Ale är ett av North Coasts flaggskepp och har hängt med ända sedan bryggeriet grundades 1988. Har blivit en riktig klassiker här i Sverige och faktum är att den har blivit så "vanlig" att många glömmer bort att den finns vilket jag tycker är synd. 

Detta är en perfekt version av en pale ale/red ale med en utmärkt mix av av karamellsötma och fruktiga, blommiga humletonerna. Vätskan är len och samtidigt kryddig i munnen med aromatiska smaker av kola, passionsfrukt, grape och persika.

Eftersmaken sitter kvar länge och ger en kryddig känsla av citrus och torkade aprikoser där också humlebeskan biter sig fast. En underbar amerikansk red ale som jag nästan skäms över att jag inte köper fler av.

Betyg 4/5


Finns i dag i 71 Systembolagsbutiker och går att beställas till vilken butik som helst. Se HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar