söndag 31 januari 2010

Stora Hembryggardagen

Igår var det stora hembryggardagen i Sverige vilket innebar att alla som ville och kunde samlades för att brygga öl tillsammans. Det speciella med just denna dag är att alla brukar brygga samma öltyp, men det är givetvis inget måste. Svenska Hembryggarföreningen lägger ut receptet på sin hemsidan, http://www.shbf.se/, och publicerar det även i sin medlemstidning hembryggarn. Årets öltyp var en ESB.

Själv bryggde jag en öl i best bitter-stil istället. Har kommit in i en period där jag vill brygga mer alkoholsvaga sorter för att se hur fylliga och smakrika de kan bli.

Brittiska bittertyper brukar delas in i tre olika kategorier – ordinary bitter, english best bitter samt english strong (extra special) bitter. Ordinary bitter är den svagaste (3,0–3,9 %) och präglas ofta av en tydlig humlebeska medan maltkaraktären är ganska nedtonad. Best bitter har en något högre alkoholhalt (4,0–4,8 %) men lika stor beska som den svagare bittern. Däremot är humle- och maltsmaken tydligare i denna stil. Den sista och kraftigaste är english strong (extra special bitter), ESB. Denna har oftast en alkoholhalt mellan 4,6–6,4 % och det extra speciella syftar på att sorten präglas av extra mycket humle- och maltkaraktär. Denna stil har också oftast en större fruktighet och restsötma. Det är extra mycket av allt helt enkelt.

Nu till receptet som jag bryggde under lördagen:

Britter Bitter

Recept för 12 liter:

Malt
2000 gram Pale ale malt
250 gram Cara Aroma
250 gram Crystal Malt

Humle (koktid inom parantes)
Target 15 gram (60 min)
Fuggle 10 gram (15 min)
Bramling Cross 10 gram (15 min)
Target 10 gram (15 min)
Fuggle 5 gram (2 min)
Bramling Cross 5 gram (2 min)
Target 5 gram (2 min)

Jäst
1 paket Windsor Danstar

Klarningsmedel
Protafloc ½ kryddmått (20 min kok)

Vattenbehandling
2 ml Mjölksyra
2 ml Kalciumklorid
2 ml Kalciumsulfat

Total koktid: 60 min

Mäskningsschema (Infusionsmäskning)
67 grader (90 min)

Utmäskning
78 grader (5 min)

OG: 1044

IBU: 38

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar