onsdag 6 januari 2010

Hembryggd skotsk ale

Jag har i princip alltid varit förstjust i skottarnas maltiga och svaga alesorter. Caledonian 80/- var en av de första jag provade och den serverades ljummen, ja nästa varm, från ett fat på krogen Caledonian Pub i Spånga (Stockholm), av alla ställen.

Varje år åker jag och min fru till Skottland (Edinburgh) då hennes syster med familj bor där och då får man äntligen avnjuta flertalet skotska alesorter. Både starka och svaga.

Här hemma i Sverige är det dock svårare. Det är i princip omöjligt att hitta en 70/- (Scottish Heavey Ale) eller 80/- (Scottish Export Ale) på en svensk ölkrog. Systembolaget är bara att glömma. För inte alls så länge sedan (4-5 år?) fanns Caledonian 80/- och Belhaven Wee Heavy (som var en 90/-) men inte längre. Sifferbeteckningen står förövrigt för shilling och är en gammal beteckning på hur mycket en tunna öl kostade. Ju högre beteckning desto högre alkoholhalt. 70 ligger mellan 3,5-4,0 %, 80 mellan 4,0 och 4,5 % och 90 (Scottish Strong Ale ligger från 6,5 % och uppåt.

Det finns även Scottish Light Ale, 60/-, som ligger mellan 2,8 och 3,5 % men denna är mycket ovanlig även i Skottland.

Vad gör man då när det finns ett sådant horribelt utbud av skotsk ale i Sverige? Man brygger en själv såklart, vilket gjordes igår. Här är receptet:


Skotten i Gemla

Recept för 11 liter:

Malt

1500 gram Pale ale malt
200 gram Cara Aroma
160 gram Münchnermalt
100 gram Crystal Malt
40 gram Pale Chocolate Malt

Humle (koktid inom parantes)

Target 10 gram (60 min)
Fuggle 9 gram (15 min)

Jäst

1 paket Scottish Ale Yeast 1728

Total koktid: 90 min

Mäskningsschema (Infusionsmäskning)

67 grader (110 min)
OG 1040

Tanken var att jag skulle slänga i lite aromhumle i slutet av koket men jag ångrade mig i sista stund. Vill se hur maltigheten blir och vill jag ha mer humle blir det till att torrhumla istället. Återkommer med resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar