torsdag 9 februari 2012

Lite tips från beställningssortimentet



Innan jul beställde jag lite öl från Systembolagets beställningssortiment som i min mening passar utmärkt så här i vintertid.

  • Jämtlands Oatmeal Porter (Ett kolli á 15 st) - Jag har sagt det förut och jag säger det igen att detta är ett av de bästa porteröl i bolagets sortiment, åtminstone om du gillar besk porter. India Porter eller Black IPA som en del säger är inte heller en så tokig benämning. Då den tillverkas med en del havre är den även len och krämig men har även den där härliga rostade espressotonen.
  • Helsinge Rököl (Ett kolli á 12 st) - En rököl av lagertyp från ett lite bortglömt svensk bryggeri från Ljusne i norrländska Hälsningland. Inte alls lika kraftig i rökkaraktären som tyskarnas men väl en fin och sötaktig rökighet som även för tankarna åt karamell och nysågat virke.
  • Lia Fail (Ett kolli á 12 st) - Skotsk export (80/-) när den är som bäst från det skotska bryggeriet Inveralmond. Fyllig, maltig, vinös, knäckig och härligt chokladig. Underbar! Importör är Brewery International.
  • Blackfriar (Ett kolli á 12 st) - Även denna är från det skotska kvalitetsbryggeriet Inveralmond men här har du istället en söt och kraftfull wee heavy att småsippa på. Fylligt, karamellig, knäckig, kolasnören och en hel del torkade frukter och bär. Importör är Brewery International.
Du kan hitta en del spännande i beställningssortimentet om du bara vågar chansa och beställa en låda. Eller varför inte gå ihop ett gäng så blir det verkligen inte dyrt.

2 kommentarer:

  1. Kul lista. Har ju provat Lia Fail men inte de andra. Du har länge pratat gått om Jämtlands Oatmeal Porter. Lovar du att jag inte blir besviken om jag beställer en låda? Köper du dem isåfall :)

    Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Du din besktok kommer garanterat tycka om den ;) Annars köper jag den gärna, alltid bra att ha lite extra öl när man besöker svärföräldrarna i Gemla. Förövrigt är det även Emmas och svärfars favoritporter. :)

    SvaraRadera