tisdag 12 oktober 2010

Röd höstbrygd

Jag och Emma ska ha Hallowenfest med släkten under allahelgonahelgen och då tyckte jag att det passade ypperligt att brygga en rödskimrande höstöl till detta tillfälle. Jag har siktat in mig på en välhumlad röd ale och använder en humlekombination av Rakau, Cascade och Amarillo. Något jag inte provat förut.

Höströd

Recept för 9 liter

Malt
1800 gram Maris Otter rmalt
200 gram CaraRed
100 gram Aromaticmalt
100 gram CaraBohemia

Humle (koktid inom parantes)
Rakau (12 % alfasyra) 10 gram (60 min)
Rakau 10 gram (15 min)
Cascade 10 gram (15 min)
Amarillo 10 gram (10 min)
Rakau 10 gram (4 min)
Cascade 10 gram (2 min)
Amarillo 10 gram (0 min)

IBU: 40

Jäst
1 paket Northwest Ale (Brewer's Choice 1332 Activator)

Total koktid: 90 min

Mäskningsschema (Stegmäskning)
Mäskade med 5 liter vatten.

67 grader (90 min)
78 grader (10 min)

Lakning
Lakade med 12 liter (78 grader) och samlade upp 15 liter.

Vattenbehandling
2 krm Kalciumklorid i lakvattnet

Klarningsmedel
1/2 krm Protafloc (30 min kok i vörten)

OG 1050


3 kommentarer:

  1. Tjena!
    Vi tänkte sätta igång med lite bryggning i helgen och läste ditt inlägg om veteöl (mörk veteöl).
    Idén är att göra en s.ka hälsosam bäröl med massor av gojibär, lingon, blåbär och andra bär.

    Tyvärr så var det slut på vetemalt hos PGW här i Sthlm och vi hinner inte få ngt innan lördag. Däremot har de omältad vete (vetepuffar). Någon erfarenhet av omältad vete?

    SvaraRadera
  2. Jodå har bryggt en Lussevete (julöl förra året) som hade cirka 30 procent krossat vete i, vetekross inhandlat i vanlig livsmedelbutik. Vetepuffar har jag dock aldrig testat. Receptet hittar du här:

    http://fatflaska.blogspot.com/2009/12/arets-tre-julolsbryggningar.html

    Tyckte det blev ett extremt fylligt veteöl och jag förutsätter att det berodde på vetekrosset. Blev mycket lyckat men lakningen var ett rent h*lvete!

    SvaraRadera