söndag 17 december 2017

Mysingen Midvinterbrygd - julölens julöl


Julöl ska vara något du inte kan få tag på resten av året, eller åtminstone ska det vara en utmaning. Så att det finns IPA som julöl förstår jag mig inte alls på och jag varken rekommenderar eller köper dessa.

Sedan finns det de julölen som är mer knäckiga och karamelliga och visst passar det bra under den här murriga årstid vi befinner oss i, men det är inte heller svårt att få tag i dessa ölstilar året om.

Det leder oss in på den julöl som jag anser är det som julöl är - den kryddade. Det handlar om att krydda med de kryddorna som man associerar med julen. Det kan vara kryddnejlika, kardemumma, kanel, muskot, ingefära, stjärnanis eller rent av vanilj.

En del är nästan rädda för dessa kryddade öl medan andra fullkomligt älskar dem. Men om du nu bara ska prova en och till er som är i valet och kvalet över vilken ni ska köpa så finns det egentligen bara ett val - Mysingen Midvinterbrygd.

Detta julöl återkommer år efter år och är framtagen av Nynäshamns Ångbryggeri. Kryddorna som används är nejlika, muskot, kummin, apelsinzest och vanilj. Även om det är flera olika kryddor så blir det en härligt balanserad kryddighet och även en liten sötma i avslutningen.

Sedan några år tillbaka har bryggeriet även börjat  årgångsmärka sitt julöl och i förra veckan passde jag på att göra en vertikalprovning av årgång 2015, 2016 och 2017 och skillnad var det verkligen.

Årgång 2017 hade överlägset mest kryddighet och jag upplevde också den fylligaste av de tre. När jag läste på etiketten så märkte jag att de har förändrat receptet något i år genom att använda inte bara kornmalt utan även vetemalt, havremalt och rågmalt. Havren och vetet ger tveklöst mer kropp men rågen ger i regel en pepprig ton men det är såklart svårt att avgöra då det redan finns kryddor i. Det ska dock bli intressant att se om den pepprighet från rågen finns kvar i denna årgång när den fått lagra ett år.

Anledningen till att jag nämner just detta är för kryddighet i princip är helt borta i årgång 2016 och 2015. Det är verkligen ingen dålig öl men det är inte längre den Mysingen som jag är ute efter. Smakerna i båda dessa årgångar drar mer åt julmust och svagdricka. Sötman är mycket mer påtaglig än i årgång 2017.

Men om bryggeriet nu fortsätter med att använda rågmalt även i nästa års Mysingen så ska det bli väldigt intressant att jämföra den med årets (då lagrade) versionen. Rimligtvis borde kryddigheten och pepprigheten från rågen bestå.

Mysingen Midvinterbrygd, 6 %, 32:80 kr, art. nr 17732 (finns i skrivande stund kvar på över 170 Systembolag runt om i landet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar