fredag 17 november 2017

Frankisk Lager – En bortglömd stil här i Sverige

Lite olika Frankiska lager.

När jag gick domarutbildningen 2015 så hade jag bryggt öl i över 7 år och hade flera gånger läst de olika öltypsdefintionerna som SHBF hade. Men när vi gick själva utbildningen i januari (tentan gjordes i mars) så hade öltypsdefintionerna för år 2015 gjorts om rejält och bland lagerölen hade öltypen Frankisk Lager kommit in. Personligen var jag övertygad om att det var Sveriges ölguru nummer 1 (Jan-Erik ”Janko” Svensson) som låg bakom stilens nya existens. Han har länge varit en stor förespråkare för tysk och tjeckisk öl. Jag tyckte att det fanns en viss charm att ta med en sådan stil men frågan kvarstod ändå – vad var en frankisk lager för något? I typdeffen är det särskilt en beskrivning som man kan haka upp sig på och det var ”gräddig maltighet”.

Franken är ett område i Bayern, Tyskland, och det område där det finns överlägset flest bryggerier per invånare i landet. Och visst har jag druckit många lageröl från Franken tidigare men jag har inte kunnat sätta fingret på vad som utmärker dem som just Frankiska. Faktum är att det skulle dröja tills nu innan jag förstod vad en frankisk lager är.

I måndags hade vi öldomare i Göteborg en provning som vi brukar ha sisådär varannan månad. Det är alltid två som håller i den och väljer ut vilka stilar vi ska prova och öva på. Denna gång höll öldomarveteranerna Fredrik Berggren och Jan ”Gnoff” Berglund i träffen och temat var just Frankisk lager och rököl (av typ Bamberg och rökbock). Staden Bamberg ligger förövrigt i Franken.
Nu hade jag ”fuskat” lite för när jag och Fredrik träffades för några veckor sedan och diskuterade en ny bokidé fick jag smaka några av dessa frankiska lageröl. Beskrivningen gräddig maltighet blev då hur tydlig som helst. En frankisk lager sträcker sig ofta från bärnsten till rödbrun och de rödbruna varianterna är nästan som lagerölen mild eller brown ale. Fantastisk gott! Tydlig brödighet och en säregen knäckighet som ger en mjuk känsla i gommen. Även humlekaraktären är tydlig, men det varierar mellan olika sorter.

På domarträffen provade vi 12 olika frankiska lager och även om inte alla hade just den där gräddiga maltigheten var det ändå tydlig maltkaraktären och hos framförallt de ljusare exemplaren fanns en påtaglig humlekaraktär men som ändå kompletterades med en brödig maltighet. En personlig favorit var Meister Vollbier från Brauerei Meister. En enormt fin knäckighet och en mjuk och gräddig kropp.
Dessvärre är dessa typer av frankiska lageröl en bristvara hos Systembolaget men lyckligtvis finns det fantastiska sajter i Tyskland där man kan beställa. Frakttiden är endast 3–5 dagar och priset går på cirka 20 kronor inklusive frakt. Så mitt råd är helt enkelt att du ska beställa frankisk lager och prova något helt nytt i lagerfamiljen. 

Sidan du beställer ifrån heter Landbierparadies:


Prost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar