torsdag 25 april 2013

Brygg dig en folköl


I Sverige är vi ju inte direkt bortskämda med alkoholsvaga öl som är smakrika och fylliga. Visst finns det några att tillgå som en En riktig lättöl från Strömsholms, Brandmästarens Törstsläckare och Spot Light (eller är det ett ord?) från Dugges samt Bonden från Hantverksbryggeriet för att nämna några. Problemet är att det kan vara lite knivigt att få tag i dessa då de oftast endast säljs lokalt och inte på Systembolaget över hela landet.

Vad gör man då? Jo, man brygger sin egen folköl såklart och designar den precis så som man önskar. Här är min senaste kreation och jag hoppas det sätter igång fantasin till att brygga en egen eller så kan du såklart följa mitt recept.

Lätt Belgo 2,6 % (10 liter)

Malt
1000 gram Belgisk Pale Ale Malt
250 gram Caravienne
190 gram CaraBelge



Humle  (koktid inom parantes)
Columbus (12,9 % alfa) 10 gram (60 min)

Target  15 gram (0 min)
Willamette 15 gram (0 min)



IBU: 38

Jäst
US-05 (Hade tänkt använda Antwerp Ale från White Labs först men den ville inte börja jäsa så därför slängdes US-05 i)


Total koktid: 60 min

Infusionsmäskning
62 grader (60 min)
78 grader (10 min)
3,5 liter mäskvatten

Lakning
12 liter 78 grader vatten. Samlade upp 14 liter sötvört.

OG: 1030
FG: 1010

Primärjäsning 10 dagar i 23 grader
Lagring/kolsyresättning på fat 9 grader i X dagar


NOTERING: Fyllig men ändå lätt och fina citrustoner från humlen men också en liten fin blommig ton.

2 kommentarer:

  1. Kul! Själv sugen på att testa brygga mig en folköl en dag.

    SvaraRadera
  2. Brukar laka ur malten med extra vatten efter starkölsbryggningen för att göra lättöl! Funkar fint!

    SvaraRadera