torsdag 5 augusti 2010

En liten öl tack...


Undertecknad med en half pint på The Standing Order i Edinburgh, Skottland.


För två veckor sedan bilade jag och Jonas runt i Västeuropa och tillbringade tid i Tyskland, Frankrike, Luxemburg, Belgien och Nederländerna. Mycket av tiden gick åt till research och fotografering för en ny ölbok men när vi satt där på krogarna/barerna var det något som slog mig. I många Västeuropeiska länder (förutom de tysktalande länderna och de brittiska öarna) så dricker folk i princip alltid små öl (25 cl). Vart vi än gick så satt de där med sina halva öl eller petit som det ofta hette. Varför?

Missförstå mig inte nu. Jag fullkomligt älskar inställningen att man beställer in halva ölportioner. För det första kan man testa flera olika sorter utan att behöva raggla hem och sedan kan det vara skönt att ha ett litet glas om ölet i fråga är för krävande och mastigt för en halvliter, som många specialöl kan vara. Jag förstår att man oftast serverar i mindre glas (33 cl eller 25 cl) i Belgien och Nederländerna där ölsorterna ofta ligger på minst 6 %. Dessutom serveras ölen ofta på flaska och där är de inte större än 33 eller 25 cl. Nu finns det visserligen ställen som även serverar i halvlitersglas men det verkar inte höra till vanligheten att folk beställer den storleken.

Det motsatta gäller i Storbritannien och Irland där ölen ofta är så pass svaga (nästan aldrig över 5 %) att man gott kan servera dem i pints, även om half pints alltid står uppskrivet på ölmenyn, eller griffeltavlan som det så ofta är. Jag glömmer aldrig när jag var på en pub i Edinburgh och beställde en half pint och fick frågan från en gubbe bredvid i baren hur jag kunde betala pengar för ett smakprov...

I Tyskland är det också stora öl som gäller (ibland även 1-liters sejdlar, även kallade masskrug) och här ligger ölen kring 5 % strecket, precis som de gör i Frankrike och Luxemburg, men där dricker man alltså nästan uteslutande i små glas. I ölmenyerna finns det dock alltid priser på alla storlekar - 25, 33 och 50 cl.

I Östeuropa, där jag har en del av mina rötter (Ungern), dricks det nästan uteslutande ur halvlitersglas. Jag tänker då på länder som Ungern, Polen, Rumänien, Bulgarien, Slovakien och Tjeckien (vet ens tjeckerna hur ett litet ölglas ser ut?).

Och så kommer vi till vårt eget hemland Sverige. Här är små storlekar eller half pints som bortblåsta. En del ölkrogar skriver upp priserna på vad en half pint eller en halv storlek kostar men det är inte många. Det är som om de inte vill sälja i den storleken, märkligt nog. Jag skulle vilja se mer av halva storlekar i Sverige, uppskrivna på ölmenyn.

4 kommentarer:

  1. Även när det gäller svagare öl runt 5% föredrar jag faktiskt half pint eller pintje (översatt: small pint) som det heter i Flandern som jag beställde i brist på annat under åren jag var bosatt i Belgien. Ölen känns frisk och inbjudande och inte avslagen och osmaklig som den lätt blir med en stor stark i värmen.

    SvaraRadera
  2. Vore verkligen trevligt om man "officiellt" kunde beställa en liten öl. Men det kanske inte är tillräckligt macho i Sverige?

    SvaraRadera
  3. Bishops Järntorget i Gbg har mindre storlekar på listan, galopp typ vinglas runt 25. Första gången jag såg dem var på porterfestivalen på samma Bishops för några år sedan. Även Akkurat säljer sina cask ales på små (typ 30 cl) och stora (pint) glas.

    Annars skulle jag stå ett slag för öl-planka eller beer flight som de kallar dem i USA. Helt enkelt en planka med plats för 5 st glas på ca 10 cl som man kan beställa för provsmakning.

    SvaraRadera
  4. Johann H: Håller med dig att ölet håller sig friskare och mer inbjudande i mindre glas. Problemet var att flera satt med sina små glas i en timme kanske. Hur friska blir de då när det dessutom är över 30 grader ute.

    Gyllenbock: Ja, ibland känns det verkligen som att det är någon slags machostämpel att beställa en pint. Fjantigt!

    Weine: Jo, många Bishops-krogar (och Akkurat) brukar ha alternativet att beställa galopp och half pints. Stor eloge till dem! Problemet är att det första de frågar (om de ens gör det) är om man vill ha en pint eller stor öl.

    Ölplanka eller beer flight är riktigt trevligt. Tyvärr är det inte så vanligt som sagt, tillskillnad från Danmark. Men faktum är att Bishops Arms här Växjö har ölplanka.

    SvaraRadera