måndag 22 mars 2010

Bryggning och BeerGun


Det har hänt mycket på bryggarfronten i helgen. För det första tappade jag över min Ekfaststout (recept HÄR) till fatet och tillförde kolsyra. I lördags var det då dags att buteljera ölet med min nya investering BeerGun. Denna manik ska se till att det ölet inte skummar så mycket när man tappar över det på flaska. Och det gick väl sådär. Fick inte till det riktigt då det ibland skummande hej villt och bitvis inget alls. Mot slutet fick jag dock någorlunda ordning på det och förhoppningsvis ska det gå bättre när jag buteljerar min Påsklager (recept HÄR) nu i veckan.

Dessutom var det lagerbryggning i söndags. Denna gång föll valet på en Modern svensk lager där jag dessutom provade två, för mig, nya humlesorter – brittiska Admiral och nya zeeländska Pacifica.

Jästsorten Calfornia Lager Yeast var också en ny bekantskap. Detta är en amerikansk lagerjäst som kan jäsa i aletemperatur (ca 18 grader) och ska då ändå ge en tydlig lagerkaraktär. Lite som steam beer. Under primärjäsningen kommer jag jäsa brygden vid 16-17 grader och därefter, under sekundärjäsningen, kallagrar jag den vid 0 grader i några veckor.

Pär Lagerqvist Lager

Recept för 11 liter:

Malt
2000 gram Pilsnermalt
250 gram Vetemalt
250 gram CaraHell

Humle (koktid inom parantes)
Admiral 13 gram (60 min)
Pacifica 8 gram (20 min)
Mouteka 8 gram (15 min)
Saaz 8 gram (10 min)
Pacifica 10 gram (2 min)
Mouteka 10 gram (1 min)
Saaz 10 gram (0 min)

Jäst
1 paket Calfornia Lager Yeast (Wyeast)

Total koktid: 65 min

Mäskningsschema (Stegmäskning)
45 grader (20 min)
52 grader (30 min)
62 grader (45 min)
67 grader (45 min)
75 grader (5 min)

Lakning
Lakade med 12 liter vatten på 78 grader. Samlade upp 16 liter. 11 liter återstod efter kokning och silning.

Vattenbehandling
2 ml Mjölksyra (i lakvattnet)
1 krm Kalciumsulfat (i lakvattnet)

Klarningsmedel
½ krm Protafloc

OG 1054

1 kommentar: