fredag 26 mars 2010

Påskölen 2010


I helgen var det påskölsprovning här hemma med frugan och svärföräldrarna. Eftersom vi enbart inhandlade en flaska av varje (och dessutom var det tre som inte fanns) blev det bara lite smakprover av samtliga, men ibland kan det räcka. Åtminstone när man ska välja vilka som ska inhandlas till påskhelgen.

Eriksberg Påsköl 5,8 % (Carlsberg Bryggeri)

Ingen superhöjdare skulle jag vilja säga. Doft av rostad malt och mörkt bröd. Smaken överraskar inte så mycket heller utan gav mest en axelryckning, smakade mest bränd malt. Eriksberg Julöl tyckte jag hade en trevlig humleton som drog lite åt citrushållet och det var just denna jag sakande i påskölet.

Mariestads Påskbrygd 5,8 % (Spendrups Bryggeri)

Detta måste vara en av de riktigt stora överraskningarna. Hade inga större förhoppningar då jag mest blivit besviken de senaste åren, både på påskbrygden och julbrygden. Men i år måste jag säga att den är en hit. Har nog aldrig upplevt en sådan klar och långvarande efterbeska i en Mariestad som den här. Mycket citrus, fläder och passionsfrukt. Som aromgiva har de ju också använt sig av Amarillo och Centennial. Gött!

Blåkulla Påsköl 4,8 % (Slottskällans Bryggeri)

Också en av påskölen som gav mest av en axelryckning. Lite trist maltsmak där jag inte hittar några större nyanser. Jag gillar maltdominerande öl, som denna, men här funkar det inte riktigt. Det blir för tunt och jag tror den hade vunnit på lite mer humlesmak och arom. Alternativt kunde man trycka upp alkoholen någon procent eller ha mer malt i förhållande till bryggvatten för att öka fylligheten.

Pumpviken Påsköl 5,8 % (Nynäshamns Ångbryggeri)

Pumpviken marknadsförs som en strong mild och då jag druckit flertalet mild-sorter i mina dar, både i Storbritannien och här hemma, så måste jag säga att detta är en av de bästa. Även om maltkaraktären dominerar med dofter och smaker som choklad, nötter, jul (?) och nougat finns de blommiga humletonerna också där men det är ändå de härliga knäckiga malten som har första parkett. Helt klart favoriten i år!

Sigtuna Röd Påsk 6,2 % (Sigtuna Brygghus)

Sveriges egna Red Seal Ale? Jag kan inte låta bli att tycka att dessa båda öl är onekligen lika både i smak och doft. Men gott är det, riktigt smarrigt. Fruktigt och läskande med persika, mango ja mängder med exotiska frukter. Men den rostade och karamellsöta malten finns också där och bjuder på ett härligt smakkomplement. Ännu en riktig höjdare från Sigtuna! Nya bryggmästaren Mattias Hammerlind imponerar!

Dugges Påsköl 6,0 % (Dugges Ale- och Porterbryggeri)

Har aldrig blivit besviken på någon ölsort från Dugges bryggeri och blir det inte nu heller med deras första påsköl (eller hade de någon förra året?). Jag har alltid tyckt att Dugges produkter har haft en genomgående smak av mango och så även i denna och det med råge. Mango på steroider! Rejäl beska som sitter kvar länge och jag tycker mig också finna fina karamell- och knäcktoner. Godis! Schnille och Schmak skrev i sin recension, LÄNK HÄR, att denna påsköl var en blandning av olika Duggesprodukter. De hade dragit till med en gissning som dock visade sig vara fel. Själv gissar jag på Celebration, Brandmästare Andréns Törstsläckare, och ½ Idjit!. Vad gissade ni på?

Oppigårds Easter Ale 5,3 % (Oppigårds Bryggeri)

Stabilt från Oppigårds åter igen. Fina fruktiga humletoner med citrus och persika. Beskan är påtaglig men balanseras fint med en kakaoaktig maltsötma.

Jämtlands Påsköl 6,0 % (Jämtlands Bryggeri)

När det gäller Jämtlands produkter har jag alltid upplevt att det har räckt att dofta på dem så känns det att det är en Jämtlands, men inte nu. I denna påsköl möts jag istället av en stor och blommig humledoft, mer än vad jag är van vid hos deras andra sorter. Smaken är dock så mycket Jämtlands det kan bli – både en blommig och jordig smak som smälter fint samman med den knäckiga och chokladiga maltkaraktären. Detta är ett av de bästa påskölen från Jämtlands på mycket länge.

Nils Oscar Kalaspåsköl 5,6 % (Nils Oscar Company)

Tyvärr en av de stora besvikelserna i år. Har alltid hållit Nils Oscar Kalaspåsköl som den främsta av alla påsköl varje år. Men i år känns det som att de har varit lite snåla med humlen, särskilt bitterhumlen. Jag saknar det där lilla bettet. Jag hittade inte heller den där klassiska träiga och rökiga smaken som Nils Oscars produkter brukar ha, tyvärr.

2 kommentarer:

  1. Jag kan i stort sett bara hålla med om dessa omdömen. Sigtuna Röd Påsk blev bäst i test på GottÖl.se och Nils Oscar sågades rejält. Se http://gottöl.se/paskol.php för mer info.

    Glad Påsk!

    SvaraRadera