tisdag 6 september 2011

En mild bryggning



Efter ett långt sommaruppehåll var det äntligen dags att brygga öl på nytt i söndags. Höst betyder ju fylliga och brödigt karamelliga öl så därför föll valet på att brygga en mild - en oerhört underskattad ölstil. När ska den första infinna sig i bolagets tillfälliga eller ordinare sortiment måntro? Eller i den vanliga dagligvaruhandeln för den delen. Många mild-sorter ligger ju faktiskt under 3,5 %.

Min mild fick även lite australiensiska och nya zeeländska influenser. Får se hur den blir.

Mild down under (10 liter)

Malt
1200 gram Maris Otter malt
400 gram Brown malt
200 gram Münchnermalt
100 gram Cara Aroma
100 gram Vetemalt

Humle (koktid inom parantes)
Southern Cross (16,5 % alfa) 5 gram (60 min)
Southern Cross 10 gram (5min)

IBU: 25


Jäst
Australian Ale (White Labs)


Klarninsgmedel
1/2 krm Protafloc (30 min kok)


Total koktid: 90 min

Infusionsmäskning
70 grader (100 min)

2,3 liter vatten per kg malt


Lakning

14 liter 78 grader vatten. Samlade upp 16 liter sötvört.


OG: 1036

1 kommentar: