måndag 15 maj 2017

(Håkan) Mild på Bryggeriet Ångkvarn

Uteserveringen på plats på Bryggeriet Ångkvarn.

Det började faktiskt på All in Beer Fest förra året. Då sprang jag på Per Erik Alm som är bryggmästare på bryggeripuben Bryggeriet Ångkvarn i Uppsala. Vi började snacka och märkte att vi båda hade en förkärlek till brittisk lågalkoholhaltig öl som 70/-, 80/- och dark mild. Per Erik bjöd därför in mig till bryggeriet för att brygga en mild. Vi kom överens om att maj vore den perfekta månaden då den innebär Mild Month i Storbritannien. Tanken är att man i hela Storbritannien ska brygga och servera mild på pubarna för att uppmärksamma denna klassiska ölstil.

Så i tisdags den 8 maj begav jag mig med tåg från Göteborg upp till Uppsala för att brygga mild. Det är en mycket underskattad ölstil här i Sverige och jag kan inte begripa att inte fler vill dricka mild. Mild är en grym sessionöl med hög hinkabilitet då dess alkoholhalt ligger mellan 3-4 volymprocent. Jag därför extremt glad att jag vara delaktig i den här skapelsen. Mild kännetecknas av att den fokusera på maltighet vilket innebär smak av knäck, karamell och choklad. Humlesmaken är knappt märkbar.

Inmäskning.

På grund av att mild är så oerhört underskattad har vi valt att döpa vår mild efter en av Sveriges mest underskattade fotbollsspelare – Håkan Mild. Han var en sådan där spelar som Svenska landslaget sprudlade om vid sommar-VM 1994 med namn som Schwarz, Thern och Ingesson. En spelare som sprang kopiöst mycket under en match och aldrig gav upp. Eller som en kommentator sade en gång när Mild blev utbytt i 90:e minut: ”Håkan Mild måste ha sprungit en maraton i dag. Minst!”. Vilket skulle innebära att Mild har världsrekordet i maratonlöpning, med råge…

Detta öl är en hyllning både till mild och Håkan Mild.


Men som sagt. Jag anlände till bryggeripuben vid 12 och vi mäskade in direkt. Mäskningen pågick 60 minuter och koket lika långt. Tror vi var färdiga på drygt 4 timmar. Bryggeriet Ångkvarns bryggverk är på 200 liter och fungerar ungefär som en Braumeister där man mäskar och kokar i samma kärl samt att vörten hela tiden pumpas runt under mäskningen. Det finns 7 jästankar som rymmer 200 liter och 2 jästankar som rymmer 500 liter. All öl serveras enbart i puben och ölet tappas direkt från tanken via fatkranar i baren. Det kan inte bli mer färskt än så! När jag var där hade han många olika pale ales påkopplade men också tre olika lageröl som var mina favoriter. Grymt fräscha.

Bryggeriet och jästankarna.

På jäsning hade han lite blandat men det var framförallt tre olika veteöl som jag föll för. En wit, en hefeweisse samt en vetebock.



Mild ska drickas färsk eftersom den då har den karakteristiska maltsötman som en mild har när den är ung. Efter någon månad blir den torrare. Lanseringen av Håkan Mild blir därför om redan två och en halv vecka eller närmare bestämt den 24 maj. Så kom till Bryggeriet Ångkvarn och avnjut en mild eller två. Varför inte ta den i en Mass (en 1-literssejdel)!

Cheers!





Välkomna att dricka mild den 24 maj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar