söndag 5 juni 2016

Tuatara Aotearoa Pale Ale


 

Jag minns inte på rak arm när den nya zeeländsk gjorde sitt intåg på den svenska hembryggarmarknaden men det kan ha varit runt 2011-2012. Vad jag däremot minns mycket väl var när jag öppnade första påsen och en stor och söt doft av bär och tropisk frukt knockade doftsinnet. Innan hade jag mest använt den blommiga engelska humlen och den citrusdoftande amerikanska. Det var något nytt. Även Svenska småbryggerier började upptäcka dem. Men så gick det några år och sedan försvann de. USA började producera mer potenta humelsorter med tropisk karaktär som till exempel Mosaic (som i princip finns i var och varannan IPA numera).

Men nu börjar det hända saker igen. Bland annat börjar nya zeeländska sorten Nelson Sauvin bli populär igen och det börjar dessutom dyka upp öl från Nya Zeeland på svenska krogar och Systembolaget.

Ett av de senaste är bryggeriet Tuatara Brewery där jag har smakat deras Tuatara Aotearoa Pale ale. Den senare kom på bolaget den 1 juni.

Tuatara Aotearoa Pale ale, 5,8 %, Art nr. 1209

En APA (Amerikansk pale ale) som uppkom efter att bryggeriet fick slut på sin amerikanska humle och vände blickarna åt local humle istället. Här hittas sorterna Pacific Jade, Nelson Sauvin, Cascade och Mouteka. Jag förmodar att cascade-varianten är nya zeeländsk.

Doftar som när man öppnar en humlepåse. Mycket tropisk frukt. Bär. Passionsfrukt. Persika.

Smaken är snäll och kryddig. Även här hittar man en del torpiska frukter. Men också en hel del sommarbär. Mjuk och len munkänsla och låg kolsyrenivå.

En lättdrucken men väldigt smakrik APA som jag tror kommer bli en stor succé i sommar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar