fredag 7 december 2012

Hembryggd julöl och startkit för hembryggning


Copyright: Det lilla köksbryggeriet

Beroende på om man vill ha en lätt och behaglig julöl, en kraftig och smuttvänlig julöl, en humlad och frisk julöl så finns det allt möjliga olika att välja bland i årets julölsutbud. Jag har mina favoriter men jag kan ändå inte låta bli att brygga egen julöl varje år. Detta är något jag tycker alla bör göra. Så därför tipsar jag här även om det nystartade företaget Det lilla köksbryggeriet som säljer ett färdigt startkit för hembryggning. I detta kit så är det extraktbryggning som gäller samt att man tillsätter lite malt (kallas även delmäskning när man använde både extrakt och malt). Det finns två olika sorter att välja mellan, en amerikansk brown ale Brrr! samt en amerikansk pale ale Mmmm!

Detta kit handlar alltså om att komma igång med själva rutinerna i att brygga och sedan kan man gå över till att brygga enbart på malt genom att köpa sina råvaror på Humlegården, www.humle.se. Det praktiska är också att man enbart behöver brygga 5 liter åt gången här. Jag började själv med enbart extraktbryggning i min första brygd. I den andra gjorde jag delmäskningen för att på den tredje prova helmaltsbryggning. En del hembryggare menar att extraktbryggning och delmäskning inte är riktig bryggning men det tycker jag är helt fel. Det är bara ett annat och lite lättare sätt att brygga på och bland hembryggarna i USA är delmäskning mycket vanligt.

Jag valde också att ställa tre frågor till Mikael Zetterberg, en av männen bakom företaget, om några saker jag undrade:


1. Vad ingår i receptsatsen till resepektive kit mmmm och brrr?
I varje receptsats ingår:
- Malt (krossad och torkad) För MMMM är det karamellmalt för BRRR är det karamell men även lite Carafe
- Amerikansk humle pellets i båda
- Torr Jäst (Amerikansk) i båda
- Kapsyler

I kitten ingår - Allt du behöver för att brygga god ale:
- Jäskärl (glasdamejeanne)
- Receptsatser (se ovan)
- Desinfektionsmedel
- Kapsyleringsapparat
- Hävert
- Instruktioner


2. Var är hydrometern och mätröret? Har ni glömt dem?
Nope vi har inte glömt dem. Vi vill att allt ska vara så lätt som möjligt. Om man följer vårt recept landar man på en alkoholhalt runt 5-6 %. Med den vetskapen behövs ingen hydrometer. 


3. Var är även sildukar och silställningen?
Behövs inte för den här metoden. Du lakar genom en vanlig matlagninssil. Du kan även sila vörten efter humlekoket i silen. Eftersom det är bara 4 liter så räcker det med sil. Men det är klart om man vill kan man ju köpa till sildukar och silställningen, då blir det ju ännu bekvämare. 


Och ja det var väl allt för den här gången. Eller vänta! Jag glömde mina recept på årets hembryggda julöl. En Saffranssaison samt en Ingefäraveteöl. God jul!



Saffranssaison 6,6 % (10 liter)

Malt
2000 gram Belgisk Pale Ale malt
250 gram Caravienne
250 gram Carabelge

Humle och kryddor (koktid inom parantes)
Herkules (16,1 % alfa) 10 gram (60 min)
Saffran 0,5 gram (20 min)
Cascade 15 gram (5 min)
Willamette 15 gram (5 min)

IBU: 48

Jäst
Belgian Saison Blend (White Labs) (flytande jäst)

Klarninsgmedel
1/4 krm Protafloc (30 min kok)


Total koktid: 60 min

Infusionsmäskning
62 grader (60 min)
78 grader (10 min)
2,4 liter vatten per kg malt

Lakning
12 liter 78 grader vatten. Samlade upp 15 liter sötvört.

OG: 1042
FG: 1008

Primärjäsning 14 dagar i 25 grader
Sekundärjäsning 24 dagar i 23 grader
Lagring/kolsyresättning på fat 5 grader i 35 dagar


NOTERING: Frisk och kryddig. Tydligt med saffran i eftersmaken men ändå inte lika överväldigande som när jag gjort i veteöl och lager. Lite knäck och kola märks också av.


Ingefäravete 6,2 % (10 liter) 

Malt
1000 gram  Pilsnermalt
1000 gram Vetemalt
400 gram Akaciahonung (10 minuter i koket)

Humle och kryddor (koktid inom parantes)
Hackad färsk Ingefära 50 gram (5 min)

Torrhumling ( 4 dagar i primären)
30 gram riven färsk ingefära
10 gram Willamette

IBU: 0

Jäst
Safbrew WB-06 (torrjäst)

Klarninsgmedel
1/4 krm Protafloc (30 min kok)

Total koktid:60 min

Stegmäskning
52 grader (20 min)
62 grader (60 min)
2,3 liter vatten per kg malt

Lakning
12 liter 78 grader vatten. Samlade upp 14 liter sötvört.

OG: 1056
FG: 1009

Primärjäsning 15 dagar vid 22 grader
Lagring/kolsyresättning på fat ? dagar vid 5 grader

NOTERING: Fyllig, len, gräddig och citrusfrisk. En del ingefäratoner med framförallt citrus. Behöver mogna lite. Kanske lagom till julafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar