måndag 13 september 2010

Ängöl Alla Tiders Prima Lager

Bilden kommer från bryggeriet.


Växjö som är den närmsta staden jag har att tillgå härifrån Gemla har väl inte världens främsta pubkultur direkt. Ett Bishops Arms finns dock och efter något år med både dålig personal och utbud har det nu förändrats radikalt. Det finns alltid mellan 3-4 öl från svenska småbryggerier och när jag var där senaste så var det en sort på fat som fick mig att höja på ögonbrynen - Ängöl Alla Tiders Prima Lager från ett av Sveriges senaste bryggerier Ängö Kvartersbryggeri i Kalmar.

Ett friskt och samtidigt fylligt lageröl med diskret beska men fin humlekaraktär. Det är härligt disigt precis som ett ofiltrerat öl ska vara. Påminner mycket om tjeckisk pilsner men har även en annorlunda bärig arom och smak. När jag läser på deras hemsida förstår jag varför då det humlas med tjeckiska saaz och nya zeeländsk humle som ofta har de där bäriga tonerna. Förutom pilsnermalt används även münchnermalt samt vetemalt. Det är också vetemalten som bidrar till den friska karaktären. Passa på och prova deras sorter på Stockholm Beer and Whisky Festival.

Bryggeriet har även lyckats få in två sorter i bolagets beställningssortiment - Ängöl Alla Tiders Prima Lager samt Ljuva Livets Ängöl (en ÄSB = Ängö Superb Bitter). Lite svårt för Fuller's att säga något om namnet här...

I dagsläget går de bara att beställa i hela kollin (20 st) i H län (Kalmar län). Ölet finns även på bolaget Ölands Köpstad i Färjestaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar