söndag 29 augusti 2010

Äntligen bryggning igen!


Efter tre månaders brygguppehåll var det igår äntligen dags att ta fram utrustningen på nytt. Anledningen till uppehållet är mycket enkel - det är för varmt på sommaren. Ölet får stå och jäsa i för varm temperatur vilket ofta leder till felsmaker och sedan finns det fler elaka partiklar som florerar i luften och som kan infektera brygden. Men nu är det äntligen snart höst och vinter, årets bästa bryggarårstider.

Valet av öltyp föll vid en porter kring 4 %. Jag brukar tjata om att det finns alldeles för lite ölsorter kring 3,6-4,0 % att få tag på i Sverige så då får man helt enkelt ta och brygga dem själv. Och det ska bli många sådana brygder i höst och vinter men även en hel del annat. Här är några planerade brygder:

  • Belgisk wit kryddad med krusbär
  • Scottish Heavy Ale
  • Schwartzbier
  • IPA med ekspån
  • Och en olika 4-5 julöl såklart
Men nu till gårdagens porterrecept:

Recept för 10 liter:

Malt
1010 gram Maris Otter malt
230 gram Rågmalt
200 gram CaraBohemia Malt
200 gram CaraRed Malt
100 gram Vetemalt
100 gram Pale Chocolate Malt
100 gram Svartmalt
100 gram Rostat Korn

Humle (koktid inom parantes)
Admiral 11 gram (60 min)
Pacifica 10 gram (15 min)
Pacifica 15 gram (0 min)

Jäst
1 paket US-05

Total koktid: 90 min

Vattenbehandling
3/4 krm Kalciumkarbonat
3 krm Kalciumklorid

Klarningsmedel
1/2 krm Protafloc

Mäskningsschema (Infusionsmäskning)
65 grader (90 min)

OG 1044



2 kommentarer:

  1. Ett litet tips är ju att passa på att brygga en saison (om du gilla saison förstås) under sommaren då den vill jäsa i lite varmare temp. Det har jag gjort. Väntar bara på en första provsmak. :)

    SvaraRadera
  2. Du har alldeles rätt! Nästa år blir det definitivt Siasion-bryggning och kanske även någon annan belgare. Kom gärna med uppdatering när Saisonen är provsmakad.

    SvaraRadera