tisdag 27 oktober 2009

Årets första julölsbryggning

Då var årets första julöl bryggd. Det blev en Münchner Dunkel (Mörk Lager) kryddad med Kanel. Muskotblomma samt nejlika. Doftade juvligt!

Gemla Jullager

Recept för 10 liter

Malt
2000 gram Münchnermalt
250 gram Rågmalt
110 gram Crystal Malt
110 gram Cara Aroma
20 gram Svartmalt

Humle (koktid inom parantes)

Northen Brewer 10 gram (60 min)
Perle 6 gram (15 min)
Perle 6 gram (0 min)

Kryddor (samtliga kokade i 20 minuter)

Muskotblomma 2 gram
Nejlkor 2 gram
En kanelstång

Jäst

1 påse Saflager 34/70

Total koktid: 65 min

Infusionsmäskning
68 grader (90 min)

Utmäskning
78 grader (5 min)

OG landade på 1046. Helt okej. Nu står den i kylen vid 8 grader. Om två till tre veckor blir det omtapping sedan får den lagra vid 0 grader till veckan innan Lucia då den ska buteljeras.

Imorgon blir det ny julölsbryggning. Har dock inte bestämt vad för något men den som väntar får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar